Kansainvälinen yhteistyö
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n yhteydessä toimiva hallitusten välinen toimintaryhmä FATF (Financial Action Task Force) tekee rahanpesun sekä terrorismin ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen vastaista kansainvälistä yhteistyötä. FATFin jäseninä on 37 valtiota ja 2 alueellista järjestöä. Suomi hyväksyttiin jäseneksi vuonna 1991.
FATF kehittää ja antaa suosituksia ja myös seuraa niiden täytäntöönpanoa jäsenmaissa vuosittaisilla kyselyillä ja määräajoin tehtävillä maa-arvioinneilla.
FATF on julkaissut 40 rahanpesun sekä terrorismin ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen estämisen suositusta, joita FATFin jäsenvaltiot ovat poliittisesti sitoutuneet noudattamaan.
Suosituksiin voi tutustua FATFin sivuilla
FATFin maa-arvioissa kartoitetaan rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ja selvittämisen tilannetta kulloinkin tarkastelun kohteena olevassa maassa. Suomen uusin maa-arviointi on valmistunut keväällä 2019 (julkistettu 16.4.2019). Suomen maa-arvioinnin ensimmäistä seurantaraporttia tullaan käsittelemään FATFissa kesäkuussa 2020.
Suomen maa-arvioon voi tutustua FATFin sivuilla
FATF julkaisee säännöllisesti uutiskirjeen, FATF Business Bulletin, tärkeimmistä päätöksistään ja toimenpiteistään. FATF Business Bulletin tarjoaa ajankohtaista tietoa erityisesti yksityiselle sektorille merkityksellisistä asioista.
FATFin ohjeistukset (Guidance) ja parhaat käytänteet (Best Practices)
FATFin ohjeistus koskien digitaalista henkilöllisyyttä (Digital ID)
FATF on julkaissut ohjeistuksen (engl.) sen selventämiseksi, miten digitaalista henkilöllisyyttä (Digital ID) koskevia järjestelmiä voidaan käyttää hyväksi asiakkaan tuntemisvelvollisuuden (customer due diligence, CDD) täyttämisessä.
Parhaat käytänteet koskien oikeushenkilöiden tosiasiallisia edunsaajia
FATF asetti vuonna 2003 ensimmäisenä kansainvälisenä yhteistyöelimenä tosiasiallisia edunsaajia koskevat globaalit vaatimukset. Näitä vaatimuksia täsmennettiin vuonna 2012. FATF on julkaissut lokakuussa 2019 parhaat käytänteet koskien tosiasiallisia edunsaajia (Best Practices on Beneficial Ownership for Legal Persons), johon voi tutustua FATFin sivuilla
Terrorismin rahoittamisen riskiarviointia koskeva ohjeistus
FATF on julkaissut heinäkuussa 2019 terrorismin rahoittamisen riskiarviointia koskeva ohjeistuksen (Terrorist Financing Risk Assessment Guidance), johon voi tutustua FATFin sivuilla
Virtuaalivaluuttoja ja niiden tarjoajia koskevaa riskiperusteista lähestymistapaa koskeva ohjeistus
FATFin kesäkuussa 2019 julkaiseman ohjeistuksen tarkoituksena on selkeyttää sitä, miten FATF:n suosituksia tulisi soveltaa virtuaalivaluuttoihin ja virtuaalivaluuttoihin liittyviä palveluita tarjoaviin. Ohjeistuksen taustalla on FATFin suosituksiin lokakuussa 2018 tehty lisäys, jonka mukaan suosituksia sovelletaan virtuaalivaluuttoihin sekä virtuaalivaluuttoihin liittyviä palveluita tarjoaviin. Ohjeistus antaa myös jäsenvaltioille ja viranomaisille suuntaviivoja siitä, miten jäsenvaltioiden ja valvovien viranomaisten tulisi soveltaa FATFin suosituksia virtuaalivaluuttapalveluntarjoajiin sekä siitä, miten toimijoiden itse tulisi toimia. Guidance for a Risk-Based Approach to Virtual Assets and Virtual Asset Service Providers -ohjeistukseen voi tutustua FATFin sivuilla.
FATFin yleis- ja työryhmäkokoukset 2024
Lokakuu 2024
Yhteenveto(engl.) lokakuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
"Musta lista" (engl.): FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtioilla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin:
Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) - FATF toistaa huolensa siitä, ettei Pohjois-Korea ole edelleenkään pystynyt korjaamaan merkittäviä puutteitaan rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntajärjestelmässä sekä vakavista uhkista, joita Pohjois-Korean joukkotuhoaseisiin ja niiden rahoituksen liittyvä laiton toiminta aiheuttaa. FATF panee erityisesti merkille, että Pohjois-Korean yhteydet kansainväliseen rahoitusjärjestelmään ovat kasvaneet, mikä lisää joukkotuhoaseiden rahoituksen riskejä. FATF toistaa, että kaikkien maiden on pantava tiukasti täytäntöön kohdennettuja taloudellisia pakotteita YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmien mukaisesti ja toteutettava seuraavia vastatoimia:
- lopetettava kirjeenvaihtajasuhteet Pohjois-Korean pankkien kanssa
- suljettava kaikki Pohjois-Korean pankkien tytäryhtiöt tai sivukonttorit
- rajoitettava liikesuhteita ja transaktioita pohjoiskorealaisten henkilöiden kanssa.
Iran – FATF on edelleen huolissaan Iranista lähtöisin olevasta terrorismin rahoittamisen riskistä ja tästä johtuvasta kansainväliseen rahoitusjärjestelmään kohdistuvasta uhasta. Kunnes Iran toteuttaa tarvittavat toimenpiteet terrorismin rahoittamisen torjuntaan liittyvien toimintasuunnitelmassa havaittujen puutteiden korjaamiseksi, Iran pysyy FATFin listauksessa korkean riskin valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia:
Myanmar - Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
"Harmaa luettelo"(engl.): FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Algeria, Angola, Norsunluurannikko ja Libanon
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Senegal
Kesäkuu 2024
Yhteenveto(engl.) kesäkuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran.
FATF toistaa huolensa siitä, ettei Pohjois-Korea ole edelleenkään pystynyt korjaamaan merkittäviä puutteitaan rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntajärjestelmässä sekä vakavista uhkista, joita Pohjois-Korean joukkotuhoaseisiin ja niiden rahoituksen liittyvä laiton toiminta aiheuttaa. FATF panee erityisesti merkille, että Pohjois-Korean yhteydet kansainväliseen rahoitusjärjestelmään ovat kasvaneet, mikä lisää joukkotuhoaseiden rahoituksen riskejä. FATF toistaa, että kaikkien maiden on pantava tiukasti täytäntöön kohdennettuja taloudellisia pakotteita YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmien mukaisesti ja toteutettava seuraavia vastatoimia:
- lopettaa kirjeenvaihtajasuhteet Pohjois-Korean pankkien kanssa;
- sulkea kaikki Pohjois-Korean pankkien tytäryhtiöt tai sivukonttorit; ja
- rajoittaa liikesuhteita ja transaktioita pohjoiskorealaisten henkilöiden kanssa.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi"(engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Monaco ja Venezuela.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Jamaika ja Turkki.
Helmikuu 2024
Yhteenveto (engl.) helmikuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi"(engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Kenia ja Namibia.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Barbados, Gibraltar, Uganda ja Yhdistyneet Arabiemiirikunnat.
FATFin yleis- ja työryhmäkokoukset 2023
Lokakuu 2023
Yhteenveto (engl.) lokakuun 2023 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATF:n esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi"(engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Bulgaria.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Albania, Caymansaaret, Jordania ja Panama.
Kesäkuu 2023
Yhteenveto (engl.) kesäkuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran.
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskiarvioissaan FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Kamerun, Kroatia ja Vietnam.
Helmikuu 2023
Yhteenveto (engl.) helmikuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF ei lisännyt uusia valtioita listaukseensa valtioista, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä, ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskiarvioissaan FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Etelä-Afrikka ja Nigeria.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Kambodža ja Marokko.
FATFin yleis- ja työryhmäkokoukset 2022
Lokakuu 2022
Yhteenveto (engl.) lokakuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF uudisti listaustaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa vastatoimiin: Korean demokraattinen kansantasavalta (Pohjois-Korea) ja Iran
Valtiot, joiden osalta FATF kehottaa soveltamaan riskeihin nähden oikeasuhtaisia tehostetun tuntemisvelvollisuuden mukaisia toimia: Myanmar. Tehostettua tuntemisvelvollisuutta soveltaessa tulisi varmistaa, ettei humanitaariseen apuun, lailliseen kansalaisjärjestöjen toimintaan ja rahalähetyksiin tarkoitettua rahaliikennettä estetä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskiarvioissaan FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Kongon demokraattinen tasavalta, Mosambik ja Tansania.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATF:n lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Nicaragua ja Pakistan.
Kesäkuu 2022
Yhteenveto (engl.) kesäkuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF on päättänyt pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
COVID-19 -pandemian alusta lähtien FATF on tarjonnut jonkin verran joustavuutta raportointiin. FATF on arvioinut seuraavien maiden edistymistä maaliskuusta 2022 lähtien: Albania, Barbados, Burkina Faso, Kambodža, Caymansaaret, Haiti, Jamaika, Jordania, Mali, Malta, Marokko, Myanmar, Nicaragua, Pakistan, Panama, Filippiinit, Senegal, Etelä-Sudan, Türkiye ja Uganda. Näiden maiden osalta FATF on päivittänyt tietoja. Arabiemiirikunnat päätti lykätä raportointiaan eivätkä sen takia sitä koskevat tiedot välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Gibraltar.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Malta.
Maaliskuu 2022
Yhteenveto (engl.) maaliskuun yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF on päättänyt pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
COVID-19 -pandemian johdosta Jordania, Mali, Haiti ja Turkki päättivät lykätä raportointiaan toimintasuunnitelman mukaisista toimistaan. Niiden maiden osalta, jotka päättivät raportoida toimistaan, FATF on päivittänyt tietoja. Raportointiaan lykänneiden maiden osalta tiedot perustuvat kesäkuussa ja lokakuussa 2021 raportoituihin tietoihin eivätkä tiedot siten välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Yhdistyneet arabiemiirikunnat.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Zimbabwe.
FATFin yleis- ja työryhmäkokoukset 2021
Lokakuu 2021
Yhteenveto (engl.) lokakuun 2021 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF on päättänyt pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana" (engl.).
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi" (engl.).
COVID-19 -pandemian johdosta Burkina Faso, Haiti ja Etelä-Sudan päättivät lykätä raportointiaan toimintasuunnitelman mukaisista toimistaan. Niiden maiden osalta, jotka päättivät raportoida toimistaan, FATF on päivittänyt tietoja. Raportointiaan lykänneiden maiden osalta tiedot perustuvat helmikuussa ja kesäkuussa 2021 raportoituihin tietoihin eivätkä tiedot siten välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Jordan, Mali ja Turkki.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Botswana ja Mauritius.
Kesäkuu 2021
Yhteenveto (engl.) kesäkuun 2021 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF on päättänyt pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana".
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi".
COVID-19 -pandemian johdosta Burkina Faso ja Senegal päättivät lykätä raportointiaan toimintasuunnitelman mukaisista toimistaan. Niiden maiden osalta, jotka päättivät raportoida toimistaan, FATF on päivittänyt tietoja. Raportointiaan lykänneiden maiden osalta tiedot perustuvat helmikuussa 2021 raportoituihin tietoihin eivätkä tiedot siten välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Haiti, Malta, Filippiinit ja Etelä-Sudan.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Ghana.
Helmikuu 2021
Yhteenveto (engl.) helmikuun 2021 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF on päättänyt pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä . Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana".
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi".
COVID-19 -pandemian johdosta Barbados ja Jamaika päättivät lykätä raportointiaan toimintasuunnitelman mukaisista toimistaan . Niiden maiden osalta, jotka päättivät raportoida toimistaan, FATF on päivittänyt tietoja. Raportointiaan lykänneiden maiden osalta tiedot perustuvat helmikuussa 2020 raportoituihin tietoihin eivätkä tiedot siten välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Burkina Faso, Caymansaaret, Marokko, and Senegal.
FATF:n yleis- ja työryhmäkokoukset 2020
Lokakuu 2020
Yhteenveto (engl.) lokakuun 2020 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF päätti 2.8.2020 pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana".
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF päivitti listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi".
COVID-19 -pandemian johdosta FATF antoi lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asetetuille maille mahdollisuuden olla raportoimatta toimintasuunnitelman mukaisista toimistaan lokakuun 2020 kokouksessa. Niiden maiden osalta, jotka päättivät raportoida, FATF on päivittänyt tietoja. Raportointiaan lykänneiden maiden osalta tiedot perustuvat helmikuussa 2020 raportoituihin tietoihin eivätkä tiedot siten välttämättä heijasta nykyhetken tilannetta.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Islanti ja Mongolia.
Kesäkuu 2020
Yhteenveto (engl.) kesäkuun 2020 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF päätti 28.4.2020 pitää COVID 19-pandemian johdosta tauon arviointiprosessissaan koskien valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana ".
FATFin arviointiprosessissa pidetyn tauon johdosta FATF viittaa tuoreessa lausunnossaan aiemmin helmikuussa 2020 julkistettuun luetteloon. Vaikka lausunto ei välttämättä heijasta Iranin ja Pohjois-Korean rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmien ajankohtaista tilannetta, FATFin kehotus toimenpiteisiin pysyy edelleen voimassa.
FATF päivitti listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi ".
COVID-19 -pandemian johdosta FATF päätti 28.4.2020 pitää arviointityössä taukoa ja myöntää lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asetetuille maille neljän kuukauden lisäajan näiden toimintasuunnitelmien mukaisille määräajoille. Islanti ja Mongolia pyysivät kuitenkin säilyttämään alkuperäisen aikataulunsa. Tämän johdosta FATF on päivittänyt listaustaan vain Islannin ja Mongolian osalta. Muilta osin helmikuussa 2020 julkistettuun listaan ei ole tehty muutoksia.
Helmikuu 2020
Yhteenveto (engl.) helmikuun 2020 yleiskokouksessa käsitellyistä ja päätetyistä asioista on luettavissa FATFin sivuilla.
FATF antoi 21.2.2020 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä. Näillä korkean riskin valtiolla on merkittäviä strategisia puutteita rahanpesun sekä terrorismin rahoittamisen ja joukkotuhoaseiden rahoittamisen torjunnassa. FATF kehottaa kaikkia jäseniään soveltamaan tehostettua tuntemisvelvollisuutta, ja vakavimmissa tapauksissa jäseniä kehotetaan vastatoimenpiteisiin kansainvälisen rahoitusjärjestelmän suojelemiseksi näistä maista peräisin olevien rahanpesuun, terrorismin rahoittamiseen ja joukkotuhoaseiden leviämiseen liittyvien riskien estämiseksi. Tähän luetteloon viitataan usein "mustana listana".
Valtioita, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä: Pohjois-Korea ja Iran.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi. Kun FATF asettaa maan lisääntyneen monitoroinnin (increased monitoring) kohteeksi, se tarkoittaa, että maa on sitoutunut ratkaisemaan havaitut strategiset puutteet nopeasti sovittujen aikataulujen mukaisesti ja sitä valvotaan tiiviimmin. FATF ei vaadi tehostetun tuntemisvelvollisuuden soveltamista näihin maihin, mutta kannustaa jäseniään huomioimaan riskianalyyseissään FATFin esittämät havainnot. Tätä luetteloa kutsutaan usein ns. "harmaaksi luetteloksi".
FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteeksi asettamat uudet valtiot: Albania, Barbados, Jamaika, Mauritius, Myanmar, Nicaragua, Uganda.
Valtiot, jotka eivät ole enää FATFin lisääntyneen monitoroinnin kohteena: Trinidad and Tobago.
FATF:n yleis- ja työryhmäkokoukset 2019
Lokakuu 2019
FATF antoi 18.10.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.
Kesäkuu 2019
FATF antoi 21.6.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.
Helmikuu 2019
FATF antoi 22.2.2019 pitämänsä kokouksen yhteydessä julkilausuman liittyen valtioihin, joiden suhteen FATF edellyttää jäseniltään toimenpiteitä.
FATF uudisti myös listausta maista, joilla on strategisia puutteita rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämis- ja selvittelyjärjestelmässä ja joiden kanssa FATF on laatinut toimintasuunnitelman niiden poistamiseksi.
Euroopan valvontaviranomaisten ohjeet ovat nähtävillä Finanssivalvonnan verkkopalvelussa. Sivustoa täydennetään, kun Euroopan valvontaviranomaiset antavat uusia ohjeita. Finanssivalvonta tiedottaa uusista ohjeista myös valvottavatiedotteella.
Euroopan pankkiviranomaisen (EBA) kotisivuilla (engl.) on ajantasaista ja hyödyllistä tietoa rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen eurooppalaisista hankkeista
Pohjoismaiden ja Baltian finanssivalvontaviranomaiset ovat sopineet vuoden 2019 aikana maiden välistä yhteistyötä vahvistavista toimenpiteistä rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen torjumiseksi.
Tavoitteena on vahvistaa nykyistä maiden välisen rahanpesun estämisen valvonnan yhteistyömallia.
Suomen, Ruotsin, Tanskan, Norjan, Islannin, Viron, Latvian ja Liettuan viranomaiset ovat muodostaneet työryhmän, joka toimii jatkuvassa ja säännöllisessä yhteistyössä sekä vaihtaa kokemuksia ja tietoa rahanpesun ehkäisemiseksi tehokkaasti. Tavoitteena on, että rahanpesun estämisen valvonta on vahvemmin koordinoitua Pohjoismaiden ja Baltian alueella.
Jatkuvan ja pitkäaikaisen yhteistyön virallistamiseksi on valmisteilla myös aiesopimus (Memorandum of Understanding, MoU).