Asioinnin turvallisuus

Mitkä ovat huijauksen tunnusmerkit?

Sinun kannattaa olla erityisen huolellinen silloin, kun harkitset palvelujen ja sijoitustuotteiden hankkimista sellaiselta palveluntarjoajalta, jota et tunne, ja joka lähestyy puhelimitse. Jos tarjous tuntuu liian hyvältä, näin varmasti onkin.

Varovaisuutta on syytä noudattaa ainakin seuraavissa tilanteissa:

  • Tarjouksen tekijä lähestyy puhelimitse EU-alueen ulkopuolelta. Tyypillinen rikollisen toiminnan muoto on se, että palveluntarjoaja, sijoituksen kohde (esimerkiksi osakkeet) ja maksuosoite sijaitsevat kaikki eri maissa.

  • Tarjouksen tekijällä on kohtuuton kiire.

  • Päätös on tehtävä heti tai tarjous raukeaa.

  • Maksu vaaditaan etukäteen.

  • Maksu on osoitettu muulle kuin palveluntarjoajalle ja voi olla osoitettu kolmanteen maahan.

  • Sopimusta tai muuta kirjallista materiaalia ei ole saatavilla.

  • Luvassa on huipputuottoa lyhyessä ajassa ja ilman riskiä.

  • Tarjous on yksilöllinen, ja se on pidettävä salassa.

  • Sijoitustuote on sellainen, jota et tunne.

Pyydä aina harkinta-aikaa, jotta epäilyttävältä vaikuttavan tarjouksen taustan voi selvittää.

Mitä asioita pitää selvittää ennen päätöstä?

  • Onko palveluntarjoaja todella olemassa? Internet tarjoaa mahdollisuuden esiintyä väärillä nimillä ja luoda myös yrityksille vääriä identiteettejä ja sivustoja. Jopa tunnettujen palveluntarjoajien nimiä ja tuotemerkkejä on käytetty vääriin tarkoituksiin. Palveluntarjoajan aitous ja luotettavuus voidaan selvittää annettujen yhteystietojen, alan järjestöjen ja viranomaisten avulla.

  • Millaiset ovat palveluntarjoajan johto, omistus ja toimintahistoria?

  • Vaatiiko toiminta toimiluvan? Onko palveluntarjoajalla toimilupa? Palveluntarjoajan toimiluvan tai rekisteröitymisen voi tarkistaa Finanssivalvonnan valvottava- ja notifikaatioluetteloista.

  • Valvotaanko toimintaa? Mikä viranomainen valvoo eli mikä on paikallinen valvontaviranomainen?

Mistä löydän varoitukset huijareista?

Tärkeitä vinkkejä turvallisuutesi parantamiseksi verkko- ja mobiilipankkipalveluja käytettäessä

Katso EBAn laatima vinkkilista (pdf) kuluttajien turvalliseen asiointiin ja tuotteiden hankintaan verkossa tai mobiilissa.