Valvonta- ja toimenpidemaksut

Valvontamaksut

Valvontamaksu on kalenterivuosittain Finanssivalvonnan valvottavilta ja muilta maksuvelvollisilta perittävä veronluonteinen maksu, jolla osaltaan katetaan Finanssivalvonnan toiminnasta aiheutuvia kustannuksia. Valvontamaksujen osuus rahoituksesta on ollut noin 90 % ja toimenpidemaksujen osuus noin 5 %. Lisäksi Suomen Pankki osallistuu Finanssivalvonnan rahoitukseen 5 % maksuosuudella.

Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetussa laissa (879/2008, valvontamaksulaki) on yksityiskohtaiset säännökset siitä, ketkä ovat maksuvelvollisia, ja miten kunkin maksuvelvollisen valvontamaksu määräytyy. Valvontamaksu peritään joko perusmaksuna tai perusmaksun ja suhteellisen maksun yhdistelemänä. Perusmaksut ovat kiinteitä maksuja ja suhteelliset maksut muuttuvat laissa määrätyn kertoimen sekä suhteellisen tekijän, esimerkiksi tase tai liikevaihto, mukaisesti. Suhteellisena tekijänä käytetään edellisen vuoden vahvistetun tilinpäätöksen lukuja.

Valvontamaksut määräytyvät kyseessä olevalle vuodelle siten, että valvontamaksuja kerätään vain kuluvan vuoden budjetoituja menoja vastaavasti huomioiden Finanssivalvonnan muut tuotot sekä edellisiltä tilikausilta syntynyt mahdollinen rahoitusyli- tai alijäämä.

Esimerkki: Finanssivalvonnan budjetti on 30,0 miljoonaa euroa, budjetoidut toimenpidemaksut 1,5 miljoonaa euroa, Suomen Pankin rahoitusosuus 1,5 miljoonaa euroa ja edelliseltä vuodelta siirtynyt ylijäämä 1,0 miljoonaa euroa. Valvontamaksuilla katettavaksi jää 26,0 miljoonaa euroa. Valvontamaksulaissa määriteltyjen maksuperusteiden mukaan valvottavilta voitaisiin esimerkkitapauksessa kerätä valvontamaksuja maksimissaan 30,0 miljoonaa euroa. Kun valvontamaksujen tarve on 26,0 miljoonaa euroa, vähennetään kaikkien maksuvelvollisten maksuosuutta suhteellisesti saman verran (13,3 %) siten, että valvontamaksuja tulee kerättyä 26,0 miljoonaa euroa.

Valvontamaksu erääntyy maksettavaksi Finanssivalvonnan määräämänä ajankohtana, kuitenkin aikaisintaan kalenterivuoden kesäkuun viimeisenä päivänä. Valvontamaksu maksetaan yhdessä erässä.

Valvontamaksun palautus

Jos maksuvelvollisen maksuvelvollisuus päättyy kesken kalenterivuoden, maksuvelvolliselle palautetaan hakemuksesta niin monta kahdestoistaosaa peritystä valvontamaksusta kuin maksuvelvollisuuden päättymisen ja kalenterivuoden päättymisen väliseen aikaan sisältyy täysiä kalenterikuukausia (laki Finanssivalvonnan valvontamaksusta 8 §:n 3 momentti).

Valvontamaksun palautusta voi hakea vapaamuotoisella hakemuksella, jonka tulisi sisältää seuraavat tiedot:

  • maksuvelvollisen ja laskun yksilöintitiedot
  • perustelu palautukselle ja maksuvelvollisuuden päättymiselle
  • päättymisajankohta
  • maksettu määrä
  • palautettava määrä
    hakija ja yhteyshenkilö
  • pankkiyhteys
  • lyhyt kuvaus maksuvelvollisuuden päättymiseen liittyvästä yritysjärjestelystä (esimerkiksi sulautuminen, liiketoiminnan siirto), jos sellainen on tapahtunut.
     

Palautushakemus osoitetaan Finanssivalvonnalle osoitteella:

Finanssivalvonta, PL 103, 00101 HELSINKI

tai sähköpostitse osoitteeseen kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi.

Toimenpidemaksut

Osa Finanssivalvonnan päätöksistä ja muista toimenpiteistä on maksullisia. Maksulliset toimenpiteet ja niistä perittävät maksut on kuvattu toimenpidehinnastossa.

Toimenpidemaksu peritään jälkikäteen (poikkeus vakuutusedustajan rekisteröintihakemus).

Laskutus ja perintä

Maksullisten suoritteiden toimenpidelaskutusta ja laskujen perintää hoitaa Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus (Palkeet). Laskutusjärjestelmän uudistuksen yhteydessä  on laskulomakkeen ulkonäkö uudistunut. Muutoksen myötä uusilla laskuilla Finanssivalvonnan pankkitili (IBAN: FI1780001400010964) korvautuu uudella alaolevalla pankkitilillä. 

  IBAN BIC / SWIFT
Danske Bank Plc
Hiililaiturinkuja 2
FIN-00075 DANSKE BANK
FI10 8129 9710 0182 43 DABAFIHH

Voimassaoleva hinnasto

Toimenpidehinnasto 1.9.2018 (pdf)

Aikaisemmat hinnastot

Toimenpidehinnasto 15.3.2016 (pdf)

Toimenpidehinnasto 1.5.2015 (pdf)

Toimenpidemaksun määräytymisen yleiset periaatteet

Finanssivalvonnan perimiin toimenpidemaksuihin sovelletaan valtion maksuperustelakia (150/1992) ja Finanssivalvonnan maksullisten suoritteiden hinnastoa. Hinnastossa käytetään pääsääntöisesti kiinteitä hintoja. Suoritteille, joiden työmäärä voi vaihdella poikkeuksellisen paljon, käytetään kiinteän perushinnan lisäksi tuntihintaa. Tuntihintaa käytettäessä siitä ilmoitetaan hakijalle/tilaajalle ennen maksun määräämistä.

Toimenpidemaksu peritään

  • Jos toisen viranomaisen toimenpide edellyttää Finanssivalvonnan toimenpiteitä (esimerkiksi valmisteleva työ/päätösesitys), peritään niistä maksu hinnaston sekä mahdollisten erilliskustannusten mukaan. Ellei muuta ole määrätty, peritään maksu käytetyn työajan mukaisesti.
  • Jos yksittäisen suoritteen käsittely mahdollistaa tosiasiassa usean rinnakkaisen suoritteen aikaansaamisen, maksu peritään käytetyn työajan mukaan.
  • Hinnaston mukainen toimenpidemaksu peritään sekä myönteisistä että kielteisistä ratkaisuista. Jos asian käsittely keskeytyy sen vuoksi, että hakija peruuttaa hakemuksensa, peritään maksu asian käsittelyyn siihen asti käytetyiltä työtunneilta. Tämä koskee myös sellaisia tilanteita, joissa hakija ennakkohakemusvaiheessa päättääkin olla tekemättä virallista hakemusta.
  • Jos toimenpide on pantu vireille edellisen hinnaston voimassaoloaikana, noudatetaan hakemuksen jättämishetkellä voimassaolleita hintoja tai voimassa olevia hintoja, mikäli se johtaa hakijalle edullisempaan ratkaisuun.
  • Toimenpidemaksujen määräytymisen perusteena on omakustannusarvio sen mukaisesti, mitä valtion maksuperustelaissa säädetään.
  • Jos hinnastosta ei löydy hintaa maksulliselle suoritteelle, niin käytetään tuntihintaa 115 euroa jokaiselta asian käsittelyyn käytetyltä työtunnilta.

Toimenpidemaksua ei peritä

  • Toimenpidemaksuja ei peritä suoritteista, jotka syntyvät jatkuvan valvontatyön osana, ja jotka kohdistuvat tai voivat kohdistua useampaan valvottavaan tai valvottavaan rinnastettavaan tahoon. Jatkuvan valvontatyön kustannukset peritään valvontamaksuina sen mukaan kuin Finanssivalvonnan valvontamaksusta annetussa laissa (879/2008) säädetään.

Finanssivalvonnan maksulliset suoritteet ovat pääosin julkisoikeudellisia suoritteita

Julkisoikeudellisten suoritteiden perinnästä ulosottoteitse ilman erillistä päätöstä on säädetty erikseen.

Maksimimaksut

Suoritteiden, joille on hinnastossa määrätty lisätuntihinta keskimääräisen työmäärän ylittävältä osuudelta, maksimimaksut muodostuvat seuraavasti:

  • Valvottavan tai muun maksuvelvollisen, jonka tase tai hallinnoitavien varojen määrä on yli 10 miljardia euroa, maksu voi olla enintään kymmenkertainen perusmaksuun nähden.
  • Valvottavan tai muun maksuvelvollisen, jonka tase tai hallinnoitavien varojen määrä on 1 - 10 miljardia euroa, maksu voi olla enintään viisinkertainen perusmaksuun nähden. 
  • Muun valvottavan tai maksuvelvollisen maksu voi olla enintään kolminkertainen perusmaksuun nähden.

Maksimimaksut eivät koske hinnaston erillisissä liitteissä määriteltyjä maksuja.