Rapporteringen av IKT-relaterade incidenter från och med 17.1.2025
Rapporteringen av IKT-relaterade incidenter ändras den 17 januari 2025 då tillämpningen av DORA-förordningen börjar. Rapporteringen av IKT-relaterade incidenter enligt förordningen sker via Finansinspektionens e-tjänst på samma sätt som den nuvarande IKT-relaterade incidentrapporteringen. En ny Excel-blankett för rapporteringen finns tillgänglig på Finansinspektionens webbplats. Anvisningarna och Excel-blanketterna för incidentrapportering finns här.
Finansinspektionen förmedlar incidentrapporterna till de europeiska tillsynsmyndigheternas centraliserade system. Tills vidare ber vi dig använda engelskspråkiga Excel-blankett, men finsk- och svenskspråkiga blanketter finns också tillgängliga.
DORA-förordningen möjliggör aggregeringen av incidentrapporter och utläggningen av utarbetandet av dem. Finansinspektionen är i kontakt med företaget under tillsyn, om det finns behov av en överenskommelse som avviker från tidigare praxis.
Närmare upplysningar lämnas av
Pasi Korhonen, ledande specialist, tfn 09 183 5514 eller pasi.korhonen(at)fiva.fi