Handläggning av kundklagomål
Föreskrifter och anvisningar 3/2013 (pdf)
Handläggning av kundklagomål
- gäller från 18.3.2013 tills vidare
- ändringsdatum 18.1.2019
Med dessa föreskrifter och anvisningar följer följande bilagor:
- Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndighetens (EIOPA) riktlinjer för försäkringsföretags hantering av klagomål (EIOPA-BoS-12/069 SV)
- Report on Best Practices by Insurance Undertakings in handling complaints (EIOPA-BoS-12/070)
- One-Minute Guide - EIOPA Guidelines on Complaints - Handling by Insurance Undertakings (EIOPA-BoS-12/091)
- EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Undertakings
- Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndighetens (EIOPA) Riktlinjer för försäkringsförmedlares hantering av klagomål (EIOPA-BoS-13/164 SV)
- Report on Best Practices by Insurance Intermediaries in handling complaints (EIOPA-BoS-13/171)
- One-Minute Guide – EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Intermediaries (EIOPA-BoS-14/043)
- EIOPA Guidelines on Complaints-Handling by Insurance Intermediaries
- EBAs riktlinjer Guidelines for complaints-handling for the securities (ESMA) and banking (EBA) sectors
- ESMAs riktlinjer Joint Committee Final Report on guidelines for complaints-handling for the securities (ESMA) and banking (EBA) sectors
- Joint Committee Guidelines on complaints-handling (pdf)
Föreskrifter och anvisningar 3/2013 Handläggning av klagomål i försäkringsbolag och försäkringsföreningar (version 3)
Läs mer
Tillsynsmeddelanden
- Finansinspektionens föreskrifter och anvisningar 3/2013 Handläggning av kundklagomål gäller från den 1 maj 2019 även förmedlare av konsumentkrediter som har samband med bostadsegendom 1.4.2019
- Ändring: Ändrade föreskrifter och anvisningar 3/2013 om handläggning av kundklagomål träder i kraft 1.1.2015 21.10.2014
- Ändrade föreskrifter och anvisningar 3/2013 om handläggning av kundklagomål träder i kraft 27.10.2014 17.10.2014
- De reviderade föreskrifterna och anvisningarna 3/2013 om handläggning av klagomål i försäkringsbolag, -föreningar och -förmedlare träder i kraft 16.7.2014 9.7.2014
Rapportering
För rapportering av kundklagomål till Finansinspektionen ska Finansinspektionens system för elektronisk kommunikation användas. Se närmare på sidan Finansinspektionens elektroniska kommunikation.