Työeläkevakuutus
Finanssivalvonnan Työeläkelaitokset-toimisto vastaa työeläkeyhtiöiden, eläkesäätiöiden, vakuutuskassojen sekä lailla perustettujen eläkelaitosten vakavaraisuuden valvonnasta. Lisäksi se osallistuu aktiivisesti eläkelaitoksia koskevan sääntelyn valmisteluun ja täytäntöönpanoon.
-
Työeläkevakuutusyhtiöiden hallitusmateriaaleissa sekä vahvoja hyviä käytänteitä että merkittäviä eroavaisuuksia ja tunnistettavia kehityskohteita
-
DORA-asetuksen voimaantuloon ja valmistautumiseen liittyvä kyselytilaisuus
-
Määräysten ja ohjeiden 1/2011 Vakuutusmarkkinoilla toimivan yhteisön konekielisten valvontatietojen toimittaminen muuttaminen
-
Työeläkevakuutusyhtiöiden aktuaaritoimintojen raporteissa hyviä käytänteitä
-
Teema-arvio: Varautumisen tilanne
-
Finanssisektorin vakavaraisuus 30.6.2024: Vaisu talouskehitys ja geopoliittiset jännitteet pitäneet finanssisektorin riskit korkeana – vakavaraisuus säilynyt vahvana
-
Vaisut talousnäkymät heikentävät finanssisektorin toimintaympäristöä – erityisesti kiinteistömarkkinoiden riskit kasvussa
-
Pohjola Vakuutus Oy:lle julkinen varoitus laiminlyönneistä työtapaturma- ja ammattitautilain määräaikasäännösten ja hallintojärjestelmää koskevien säännösten noudattamisessa
-
Suomen finanssisektori on toistaiseksi kestänyt hyvin koronapandemian vaikutukset - toimintaympäristö säilyy kuitenkin epävarmana
-
Raportti rahanpesun estämisestä ja sen valvonnasta Euroopassa korostaa valvontaresurssien riittävyyttä ja maiden välisen yhteistyön tärkeyttä
-
Kutsu raportointiwebinaariin | EBA EIOPA Kansallinen raportointi (Virati)
-
Raportoijan portaalissa huoltokatko torstaina 29.8.2024 klo 7.30-16.30 | EBA EIOPA ESMA Kansallinen raportointi (Virati)
-
Finanssivalvonnan uuden raportointijärjestelmän validointipalvelun huoltokatko on päättynyt | EBA EIOPA ESMA Kansallinen raportointi (Virati)
-
Validointipalvelussa huoltokatko tiistaina 27.8.2024 klo 7.30 alkaen | EBA EIOPA ESMA Kansallinen raportointi (Virati)
-
EBAn DPM 3.5 käyttöön 31.12.2024 tiedoista | EBA
-
Pieni avaus vakuutusvalvonnan pelikirjaan – mikä onkaan tämä joukkuelaji ja mitä paikkaa pelaa osastosta vastaava?
-
Suositus suosittaa, vasta määräys määrää
-
Maailmantilanne vaatii finanssialalta valppautta
-
Valvojat suurennuslasin alla – EIOPAn vertaisarvioinnin kohteena ulkoistusten valvonta
-
Ei tule ampua tykillä kärpästä
Katso myös
Finanssivalvonnan toiminnan tavoitteisiin kuuluu eläkelaitosten vakaan toiminnan varmistaminen, vakuutettujen etujen turvaaminen sekä yleinen luottamus finanssimarkkinoiden toimintaan. Finanssivalvonta toteuttaa käytännössä valvontaa tekemällä selvityksiä, rajattuun kohteeseen tehtyjä tarkastuksia sekä suorittamalla jatkuvaa valvontaa. Jatkuvalla valvonnalla tarkoitetaan eläkelaitoksen säännönmukaista valvontaa perustuen eläkelaitoksen toimittamiin sähköisiin tai muihin raportteihin, yhteydenottoihin, tapaamisiin sekä muuhun yleiseen toiminnan seurantaan ja valvontaan. Lisäksi Finanssivalvonnalle tulee ilmoittaa tai Finanssivalvonnalta täytyy pyytää suostumus tai lupa eräisiin toimenpiteisiin kuten ulkoistamisiin, sääntömuutoksiin, vakuutuskannan siirtoihin sekä selvitykseen johdon hyvämaineisuudesta ja kelpoisuudesta.
Lisäeläkelaitosten valvonta on pääosin Finanssivalvonnan Työeläkelaitokset-toimiston vastuulla. Toimistolla on kaiken kaikkiaan lähes 200 valvottavaa. Finanssivalvonta kohdistaakin valvontaresurssit riskiperusteisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että valvonnasta päätettäessä ottaen huomioon muun muassa valvottavan koko sekä toiminnan riskillisyys. Toiminnan riskillisyydessä otetaan huomioon sekä kvantitatiivisia mittareita että kvalitatiivisia arvioita esimerkiksi hallinnosta mukaan lukien ulkoistukset. Finanssivalvonta tekee säännöllisesti stressitestejä, jossa se arvioi sijoitusympäristön muutosten vaikutuksia eläkelaitoksen taloudelliseen tilaan. Lisäeläkelaitosten osalta stressitestit tehdään vähintään kerran vuodessa.
Finanssivalvonta pitää yhteyttä valvottaviin, seuraa raportointia sekä kohdistaa valvontaa muutenkin riskiperusteisuuden periaatteiden mukaisesti. Jos valvottavan toiminnasta saadut tiedot herättävät kysymyksiä, niitä selvitetään. Jos epäkohdat ovat merkittäviä, niihin kohdistetaan tarkastus. Tarkastuksen lähtökohta voi olla myös muu kuin havaittu epäkohta. Tarkastuksen lopputuloksena annetaan valvottavalle kirjallinen palaute.
Merkittävät säännöstenvastaisuudet saattavat johtaa sanktiointiin. Laissa säädettyjä sanktiovaltuuksia käytetään lähtökohtaisesti vain merkittävämpien rikkomusten yhteydessä. Finanssivalvonta voi käyttää myös muita valvontakeinoja havaittujen epäkohtien korjaamiseen. Käytettävien toimien tulee aina olla oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Tarkastus on säännönmukaisesti edellytys sille, että sanktioprosessi käynnistetään (raportointiviiveistä määrättäviä rikemaksuja lukuun ottamatta). Sanktioinnin osalta Finanssivalvonnan esikunnalla on keskeinen rooli valvontaosaston lisäksi. Tarkastuksen motiivi on kuitenkin tarve selvittää jotain asiaa eikä sillä sinänsä tähdätä sanktiointiin.
Valvottavien taloudellinen tila ja riskit julkaisuarkistossa Kaisussa