Arbetspensionsförsäkring
Finansinspektionens byrå för arbetspensionsanstalter och tillsyn av placeringsverksamhet ansvarar för solvenstillsynen i arbetspensionsbolag, pensionsstiftelser, försäkringskassor och i pensionsanstalter som grundats genom lag. Dessutom deltar den aktivt i beredningen och verkställandet av regleringen om pensionsanstalter.
-
Nya föreskrifter och anvisningar om marknadsföring av och uppföranderegler för finansiella tjänster och produkter
-
Arbetspensionsbolagens styrelsematerial innehåller såväl mycket god praxis som betydande skillnader och identifierbara utvecklingsobjekt
-
Frågetillfälle som gäller införandet av DORA-förordningen och förberedelserna inför den
-
Ändring av föreskrifter och anvisningar 1/2011 Elektroniska tillsynsuppgifter som försäkringsmarknadssammanslutningar ska överföra till Finansinspektionen
-
God praxis i rapporterna från arbetspensionsbolagens aktuariefunktioner
-
Kapitaltäckning och solvens inom den finansiella sektorn 30.6.2024: Den svaga ekonomiska utvecklingen och de geopolitiska spänningarna har fortsatt att hålla riskerna höga inom den finansiella sektorn – kapitaltäckningen och solvensen är alltjämt stark
-
De svaga ekonomiska utsikterna försämrar den finansiella sektorns omvärld – riskerna ökar framför allt på fastighetsmarknaden
-
Pohjola Försäkring Ab har meddelats en offentlig varning för försummelse att iaktta vissa bestämmelser om tidsfrister i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar och bestämmelser om företagsstyrningssystemet
-
Den finansiella sektorn i Finland har tills vidare motstått effekterna av coronapandemin väl - omvärlden präglas dock av fortsatt osäkerhet
-
Finansinspektionen förlänger giltighetstiden för sin vinstutdelningsrekommendation till 1.1.2021 och förtydligar förväntningarna i anslutning till kapitaltäcknings- och likviditetsbuffertar
-
Solvens II taxonomiversion 2.8.2 Minor Release tas i bruk med uppgifterna per 31.12.2024 | EIOPA
-
EBA har publicerat det första utkastet till teknisk rapporteringsram 4.0 | EBA
-
Inspelning och presentation av Finansinspektionens rapporteringswebinar har publicerats | EBA EIOPA ESMA Nationell rapportering (Virati)
-
Valideringsservicen och Rapportörsportalen kommer att ha serviceavbrott på veckan 39 | EBA EIOPA ESMA Nationell rapportering (Virati)
-
Datainsamlingar har lagts till i valideringsservicen för Finansinspektionens nya rapporteringssystem | Nationell rapportering (Virati)
Se också
Ett av målen med Finansinspektionens verksamhet är att säkerställa en stabil verksamhet i pensionanstalterna, trygga de försäkrade förmånerna och sörja för det allmänna förtroendet för finansmarknadens funktionssätt. Finansinspektionens tillsyn går i praktiken ut på att göra utredningar, utföra inspektioner av avgränsade områden och utöva löpande tillsyn. Med löpande tillsyn avses regelbunden tillsyn av pensionsanstalten på basis av elektroniska eller andra rapporter som pensionsanstalten skickat in och kontakter, möten eller annan allmän övervakning och tillsyn av verksamheten. Vidare ska Finansinspektionen underrättas om – eller dess samtycke eller tillstånd inhämtas till – vissa åtgärder, såsom utläggning på entreprenad, regeländringar, överföringar av försäkringsbestånd och ledningsprövning.
För tillsynen av tilläggspensionsanstalterna svarar huvudsakligen Finansinspektionens byrå Arbetspensionsanstalter. Byrån utövar tillsyn över sammanlagt nästan 200 institut. Finansinspektionen tillämpar en riskbaserad fördelning av sina tillsynsresurser, vilket i praktiken betyder att bland annat institutets storlek och riskerna i verksamheten beaktas när beslut om tillsyn fattas. Riskerna i verksamheten bedöms på basis av såväl kvantitativa mått som kvalitativa bedömningar av till exempel intern förvaltning inklusive utläggning på entreprenad. Finansinspektionen genomför regelbundna stresstester för att analysera konsekvenserna av förändringar i placeringsmiljön på pensionsanstalternas ekonomiska läge. Ett stresstest av tilläggspensionsanstalterna genomförs minst en gång om året.
Finansinspektionen upprätthåller kontakten med instituten, bevakar rapporteringen och utövar även i övrigt en riskmedveten tillsyn. Om uppgifterna om institutets verksamhet väcker frågor, görs en utredning. Om missförhållandena är betydande, genomförs en inspektion. En inspektion kan också utföras på andra grunder än ett identifierat missförhållande. Institutet får skriftlig respons om resultaten av inspektionen.
Betydande regelöverträdelser kan leda till sanktioner. De lagstadgade sanktionsbefogenheterna används i princip endast i samband med allvarligare förseelser. Finansinspektionen har också tillgång till andra tillsynsmedel för att rätta till identifierade missförhållanden. Åtgärderna ska alltid stå i proportion till de uppställda målen. En inspektion är i regel ett villkor för att en sanktionsprocess kan inledas (med undantag för ordningsavgifter som påförs för dröjsmål vid rapportering). Utöver själva tillsynsavdelningarna har också Finansinspektionens stab en viktig roll vid meddelande av sanktioner. Motivet för en inspektion är emellertid att skapa klarhet i någon fråga; inte att meddela sanktioner.
Finansiell ställning och risker i företagen under tillsyn i digitalt arkiv Kaisu (på finska)