IFRS-tillsyn
Tillsynen av finansiell rapportering (redovisningstillsyn) är riskbaserad. Utifrån givna riskfaktorer väljer Finansinspektionen ut de bolag vars årsredovisningar och andra finansiella rapporter ska ses över i sin helhet (full review). Årsredovisningar och andra finansiella rapporter kan också ses över delvis så att man tar fasta på någon särskild redovisningsaspekt. Föremål för sådan s.k. tematisk tillsyn har varit till exempel nedskrivningsprövning av goodwill och företagsförvärv. Redovisningstillsynen omfattar också reaktiv tillsyn, där ändamålsenligheten av den bokslutsbehandling bolaget valt för en enskild fråga undersöks på basis av börsmeddelanden eller klagomål.
Redovisningstillsynen gäller bokslut, verksamhetsberättelser och delårsrapporter från noterade bolag och företag under Finansinspektionens tillsyn. Tillsynen omfattar både koncernredovisningar och separata finansiella rapporter.
I tillsynsarbetet ingår också utredningar om olika bokslutsteman, som läggs ut på webben. Dessutom förs diskussioner med representanter för de noterade bolagen och andra intressenter, inklusive revisionsbranschen.
Vad innebär IFRS-tillsyn för noterade bolag? (på finska)
Video manuskript på svenska (pdf)
Internationellt samarbete
Finansinspektionen (FI) deltar aktivt i samarbetet mellan redovisningstillsynsmyndigheterna i EU. Europeiska värdepappers- och marknadsmyndighetens (ESMA) ständiga arbetsgrupp Corporate Reporting Standing Committee (CRSC) samordnar tillsynen och den övriga verksamheten i medlemsorganisationerna i frågor som gäller den finansiella rapporteringen från noterade bolag.
CRSC har utvecklat tillsynssamarbetet och tagit fram samordnade metoder för redovisningstillsyn i Europa. Samarbetet syftar å ena sidan till att harmonisera tillsynsmetoderna och å andra sidan till att främja en enhetlig tillämpning av IFRS-standarderna. Samarbete och samordning mellan tillsynsmyndigheterna spelar en nyckelroll i ett läge där regleringen är global och tillsynsbesluten därför bör vara globalt tillämpliga.
CRSC ordnar regelbundna sammankomster mellan redovisningstillsynsmyndigheterna (European Enforcers Coordination Sessions, EECS) där också Finansinspektionen deltar. EECS administrerar den gemensamma tillsynsdatabasen där alla väsentliga tillsynsbeslut som fattats i EU-medlemsländerna registreras. ESMA offentliggör en del av dessa beslut 2-3 gånger om året. Besluten offentliggörs för att marknadsdeltagarna ska få information om vad de europeiska tillsynsmyndigheterna fäster sig vid i redovisningstillsynen.
- ESMA publishes the 28th Extract from the EECS’s Database of Enforcement.(9.10.2023)
- ESMA publishes the 27th Extract from the EECS’s Database of Enforcement (29.3.2023)
- ESMA publishes the 26th Extract from the EECS's Database of Enforcement (17.5.2022)
- ESMA publishes the 25th Extract from the EECS's Database of Enforcement (15.7.2021)
- ESMA publishes the 24th Extract from the EECS's Database of Enforcement (2.4.2020)
- ESMA publishes the 23rd Extract from the EECS's Database of Enforcement (16.7.2019)
- ESMA publishes the 22nd Extract from the EECS's Database of Enforcement (19.4.2018)
- ESMA publishes the 21st Extract from the EECS’s Database of Enforcement (31.10.2017)
- Report - 21st Extract from the EECS’s Database of Enforcement (31.10.2017) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (31.10.2017) (pdf)
- ESMA publishes the 20th Extract from the EECS' database of accounting enforcement decisions (5.1.2017) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (5.1.2015) (pdf)
- ESMA publishes the 19th Extract from the EECS’ database of accounting enforcement decisions (28.7.2016) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (28.7.2015) (pdf)
- ESMA publishes 18th Extract from the EECS's database of enforcement (25.11.2015) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (25.11.2015) (pdf)
- ESMA publishes 17th Extract from the EECS's database of enforcement (21.7.2015) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (18.11.2014) (pdf)
- ESMA publishes 16th Extract from the EECS's database of enforcement (18.11.2014) (pdf)
- List of decisions published in the Extracts from the EECS’s Database of Enforcement (9.4.2014) (pdf)
- ESMA publishes 15th Extract from the EECS’s database of enforcement (9.4.2014) (pdf)
- ESMA publishes 14th Extract from the EECS’s database of enforcement (29.10.2013) (pdf)
- ESMA publishes 13th Extract from the EECS’s database of enforcement (4.4.2013) (pdf)
- ESMA publishes 12th Extract from the EECS’s database of enforcement (10.10.2012) (pdf)
- ESMA publishes 11th Extract from the EECS’s database of enforcement (16.8.2011) (pdf)
- ESMA publishes 10th extract from EECS's database of enforcement decisions (8.3.2011) (pdf)
- CESR publishes 9th extract from EECS's database of enforcement decisions (25.10.2010) (pdf)
- CESR publishes 8th extract from EECS’s database of enforcement decisions (13.7.2010) (pdf)
- CESR publishes 7th extract from EECS’s database of enforcement decisions (16.12.2009) (pdf)
- CESR publishes 6th extract from EECS’s database of enforcement decisions (26.9.2009) (pdf)
- CESR publishes 5th extract from EECS’s database of enforcement decisions (24.3.2009) (pdf)
- CESR publishes 4th extract from EECS’s database of enforcement decisions (23.12.2008) (pdf)
- CESR publishes the 3rd extract from EECS's database of enforcement decisions (19.5.2008) (pdf)
- CESR publishes key information from its database of enforcement decisions taken by EU National Enforcers of financial information (IFRS) (17.12.2007) (pdf)
- CESR publishes key information from its database of enforcement decisions taken by EU National Enforcers of financial information (IFRS) (16.4.2007) (pdf)
Standard |
Standardansvarig |
IFRS tillsyn och regelverk | Tiina Visakorpi |
IFRS 1 Första gången IFRS tillämpas | Nina Lindeman |
IFRS 3 Rörelseförvärv | Nina Lindeman |
IFRS 5 Anläggningstillgångar som innehas för försäljning och avvecklade verksamheter | Nina Oker-Blom |
IFRS 7 Finansiella instrument: Upplysningar | Leena Sinisalo |
IFRS 8 Rörelsesegment | Laura Heinola |
IFRS 9 Finansiella instrument | Leena Sinisalo |
IFRS 10 Koncernredovisning | Nina Lindeman |
IFRS 11 Samarbetsarrangemang | Nina Lindeman |
IFRS 12 Upplysningar om andelar i andra företag | Nina Lindeman |
IFRS 13 Värdering till verkligt värde | Nina Oker-Blom, Leena Sinisalo, |
IFRS 15 Intäkter från avtal med kunder | Laura Heinola, Riitta Pelkonen |
IFRS 16 Leasingavtal | Nina Oker-Blom, Leena Sinisalo |
IFRS 17 Försäkringsavtal | Leena Sinisalo |
IAS 12 Inkomstskatter | Riitta Pelkonen |
IAS 19 Ersättningar till anställda | Laura Heinola |
IAS 21 Effekterna av ändrade valutakurser | Leena Sinisalo |
IAS 24 Upplysningar om närstående | Laura Heinola |
IAS 27 Separata finansiella rapporter | Nina Lindeman |
IAS 28 Innehav i intresseföretag och joint ventures | Nina Lindeman |
IAS 32 Finansiella instrument: Klassificering | Leena Sinisalo |
IAS 33 Resultat per aktie | Laura Heinola |
IAS 36 Nedskrivningar | Nina Oker-Blom |
IAS 37 Avsättningar, eventualförpliktelser och eventualtillgångar | Riitta Pelkonen |
IAS 38 Immateriella tillgångar | Riitta Pelkonen |
IAS 39 Finansiella instrument: Redovisning och värdering | Leena Sinisalo |
IAS 40 Förvaltningsfastigheter | Nina Oker-Blom |
NFI Non-financial information | Sirpa Joutsjoki |
Se också: