Kuluttajalle
Olemme koonneet tähän osioon tietoa, jota saatat asiakkaana tarvita. Täältä löydät tietoa erilaisista finanssimarkkinoilla tarjottavista tuotteista ja palveluista, sekä oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi asiakkaana.
Jos sinulla on ongelmia palveluntarjoajan kanssa, ota aina ensimmäiseksi yhteyttä omaan sopimuskumppaniisi ja vasta sen jälkeen muihin tahoihin.
- Kirjaa ylös ilmenneet ongelmat.
- Ota yhteyttä palveluntarjoajasi, esimerkiksi pankin tai vakuutusyhtiön, konttoriin tai palvelunumeroon.
- Jos asia ei selviä tai vaadit korvausta, tee kirjallinen, mahdollisimman selkeä ja yksilöity vaatimus ja toimita se palveluntarjoajallesi.
- Jos asia ei vieläkään ratkea, ota yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEen.
Lisää tietoa tästä löydät alasivulta Ongelmat palveluntarjoajan kanssa.
Emme anna näillä sivuilla sijoitusneuvoja emmekä suosittele mitään tiettyä palvelua, tuotetta tai palveluntarjoajaa.
Valvottaviamme ovat
- pankit
- vakuutus, henki- ja jälleenvakuutusyhtiöt
- työeläkevakuutusyhtiöt
- eläkesäätiöt
- eläke-, sairaus- ja muut vakuutuskassat
- vakuutusyhdistykset
- työttömyyskassat
- muut vakuutusalalla toimivat (mm. Kuntien eläkevakuutus, Kirkon Keskusrahasto)
- sijoituspalveluyritykset
- rahastoyhtiöt
- arvopaperikeskus
- pörssi
- maksulaitokset
Katso myös
- Miten inflaatio ja korkojen nousu vaikuttavat rahoihini? (pdf)
- Mitä tulee tietää kestävän kehityksen sijoituksista, lainoista, vakuutuksista tai eläkkeistä? (pdf)
- Selvitys peruspankkipalveluiden saatavuudesta ja hinnoittelusta
- Tiedotteet ja julkaisut
- Valvottavaluettelo
- Suomen Pankin Maksamisen kotivara -ohjesivu
Varoituslistat
-
Pankkien on tärkeää huolehtia henkilökohtaisen asiakaspalvelun saatavuudesta ja kohtuuhintaisista peruspankkipalveluista
-
Kuluttajaluottoja myöntävät yritykset siirtyvät Finanssivalvonnan valvottaviksi 1.7.2023
-
Pankkien tärkeää huolehtia ei-digitaalisten palveluiden saatavuudesta ja palveluiden kohtuullisesta hinnoittelusta
-
Finanssivalvonnan selvitys: peruspankkipalveluiden digitalisoituminen jatkuu voimakkaana – palvelujen tarjonnassa on kuitenkin jatkossakin huomioitava kaikki asiakasryhmät
-
Suomen finanssisektori on toistaiseksi kestänyt hyvin koronapandemian vaikutukset - toimintaympäristö säilyy kuitenkin epävarmana
-
Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautumisen ohjeet on koottu Suomi.fi-verkkopalveluun
-
Finanssivalvonnan nimeä käytetään huijausyrityksissä
-
Jussi Terho Maksupalvelut ja järjestelmävalvonta -toimiston päälliköksi
-
Finanssivalvonnan uudistunut asiakaspalvelunumero käyttöön 2.1.2023
-
Finanssivalvonnan pääanalyytikoksi Mervi Toivanen