Kuluttajalle

Kuluttajalle

Olemme koonneet tähän osioon tietoa, jota saatat asiakkaana tarvita. Täältä löydät tietoa erilaisista finanssimarkkinoilla tarjottavista tuotteista ja palveluista, sekä oikeuksistasi ja velvollisuuksistasi asiakkaana.

Jos sinulla on ongelmia palveluntarjoajan kanssa, ota aina ensimmäiseksi yhteyttä omaan sopimuskumppaniisi ja vasta sen jälkeen muihin tahoihin.

  1. Kirjaa ylös ilmenneet ongelmat.
  2. Ota yhteyttä palveluntarjoajasi, esimerkiksi pankin tai vakuutusyhtiön, konttoriin tai palvelunumeroon.
  3. Jos asia ei selviä tai vaadit korvausta, tee kirjallinen, mahdollisimman selkeä ja yksilöity vaatimus ja toimita se palveluntarjoajallesi.
  4. Jos asia ei vieläkään ratkea, ota yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEen.

Lisää tietoa tästä löydät alasivulta Ongelmat palveluntarjoajan kanssa.

Emme anna näillä sivuilla sijoitusneuvoja emmekä suosittele mitään tiettyä palvelua, tuotetta tai palveluntarjoajaa.

Valvottaviamme ovat

  • pankit
  • vakuutus, henki- ja jälleenvakuutusyhtiöt
  • työeläkevakuutusyhtiöt
  • eläkesäätiöt
  • eläke-, sairaus- ja muut vakuutuskassat
  • vakuutusyhdistykset
  • työttömyyskassat
  • muut vakuutusalalla toimivat (mm. Kuntien eläkevakuutus, Kirkon Keskusrahasto)
  • sijoituspalveluyritykset
  • rahastoyhtiöt
  • arvopaperikeskus
  • pörssi
  • maksulaitokset

Katso myös

Varoituslistat