Bedrägerier
Vad ska jag göra om jag misstänker att jag har blivit lurad?
Kontakta omedelbart din bank, om du misstänker att du har gett dina nätbankkoder eller kortuppgifter åt någon obehörig, om du upptäcker tvivelaktiga betalningstransaktioner på ditt konto eller om du misstänker att du har lurats att göra betalningar. På detta sätt undviker du ytterligare skada och kan eventuellt spärra betalningarna.
Skicka vid behov en skriftlig reklamation till din bank. Du har rätt att på begäran få ett skriftligt svar på din reklamation inom en rimlig tid.
Ifall du märker att du har blivit lurad, finns det skäl att göra brottsanmälan hos polisen. När polisen informeras om bedrägerier, underlättas också det brottsbekämpande arbetet.
Det händer ofta att bedrägeriets offer kontaktas kort efter att bedrägeriet har uppdagats och lovas hjälp med att återfå de förlorade medlen. Kontakten kan exempelvis bestå av ett telefonsamtal, ett e-postmeddelande eller ett brev. Personen som tar kontakt kan utge sig representera en myndighet, bank eller advokatbyrå. Vanligen förutsätter hjälpen som erbjuds att offret ger en förskottsbetalning eller identifierar sig med bankkoder, vilket kan leda till ett nytt bedrägeri eller förlusten av ytterligare pengar.
Kännetecken på bedrägeri
- Om någonting låter för bra för att vara sant, är det sällan sant.
- En okänd instans eller tjänsteleverantör tar överraskande kontakt. Ibland kan bedragaren också utge sig vara en representant för en bekant tjänsteleverantör.
- Kunden ombeds reagera snabbt på kontakten, och ett eventuellt erbjudande är i kraft endast en kort tid. Beslutet ska fattas genast, annars upphör erbjudandet att gälla.
- Kontakten eller erbjudandet riktas endast till en liten grupp eller endast till dig.
- Kontaktmeddelandet kan vara slarvigt utformat och otydligt eller skrivet på dålig svenska. Numera kan emellertid bedrägerier också vara skickligt gjorda, och man ser inte nödvändigtvis genast att det är en svindel.
- Ett investeringserbjudande ges av en person eller ett företaget som saknar licens.
- Det erbjudna placeringsobjektet är komplicerat eller svårbegripligt.
Läs mer pä sidan Typiska bedrägerier.
Hur kan jag undvika att bli lurad?
När du använder finansiella tjänster, finns det alltid en risk för missbruk. Det är viktigt att du är medveten om risken för bedrägerier och att du är vaksam när du kontaktas per telefon, e-post eller sociala medier. Bankerna, polisen och andra myndigheter ber aldrig kunden uppge betalkortens uppgifter eller bankkoder per telefon, textmeddelande eller e-post.
Bankerna är ansvariga för säkerheten i de tjänster som de tillhandahåller på nätet, men Finansinspektionen påminner konsumenterna om deras eget ansvar och om den säkerhetspraxis som det är skäl att hålla i minnet vid nät- och mobilbetalningar.
Då man sköter ärenden på nätet lönar det sig att vara sunt misstänksam och att komma ihåg att banker eller myndigheter aldrig frågar efter bankkoder eller betalkortsuppgifter per telefon, e-post eller per sms. Det lönar sig att vara uppmärksam på vilka länkar man klickar på. Logga aldrig in med bankkoderna via länkar som finns i meddelanden. Även meddelandelänkar som ser autentiska ut kan leda till falska webbplatser och till att nätbankskoderna hamnar i kriminellas händer.
Risken för att nätbankskoderna hamnar i fel händer kan minskas genom att använda till exempel andra identifieringsverktyg för stark autentisering, såsom mobil- eller medborgarcertifikat, vid inloggning i myndigheternas tjänster.
Inom EU-området utvecklas för närvarande en så kallad digital identitetsplånbok som fungerar i mobiltelefonen. Den kan i fortsättningen användas för att digitalt verifiera kundens identitet vid inloggning i både offentliga och privata webbtjänster överallt inom EU.
På vår webbplats kan du kontrollera tjänsteleverantörens licens eller om denne är upptagen på Finansinspektionens varningslistor. Licenser och varningar hittar du på Finansinspektionens webbplats under rubriken Register.
Finansinspektionen har ingen roll i enskilda bedrägerisituationer
Finansinspektionen behandlar eller avgör inte ansvarsfrågor mellan kunden och banken när det gäller skada i enskilda fall av bedrägeri. Vi uppmanar kunden att i första hand ta kontakt med sin bank och vid behov lämna en skriftlig reklamation i ärendet.
Du kan emellertid skicka oss en anmälan om problemen du har upplevt, ifall det gäller en aktör som står under Finansinspektionens tillsyn och misstanken föreligger att bolaget inte följer god affärspraxis i sin verksamhet. Vi kan, inom ramen för tillsynsverksamheten, ta upp ärenden som kommit fram genom konsumentkontakter, om vi anser att det är befogat.
Vi övervakar även allmänt att banker och andra aktörer som står under vår tillsyn uppfyller säkerhetskraven för digitala banktjänster och betalningar.
Avsnittet Problem med tjänsteleverantören ger detaljerade instruktioner om hur du ska göra om du har problem med en tjänsteleverantör som står under vår tillsyn.
Ytterligare information om bedrägerier på andra myndigheters webbplatser
Du kan hitta andra myndigheters information om bedrägerier till exempel på följande adresser:
- Cybersäkerhetscentret
- Polisen, cyberbrottslighet
- Polisen, bedrägeribrott
- Konkurrens- och konsumentverket
Se Europeiska bankmyndigheten EBA:s tipslista (pdf) om säkerhet avseende surfande och handel i webben och på mobilen.
Se Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten ESMA:s varning (pdf) om användning av AI vid investeringar.