Typiska bedrägerier
Det vanligaste bedrägeriet går ut på att bedragaren fiskar uppgifter, exempelvis bankkoder. Andra vanliga bedrägerier gäller exempelvis investeringar, dokument eller kärlekssvindel. Nya bedrägerier utvecklas ständigt.
Typiska bedrägerier
All obehörig anskaffning av ekonomiskt användbar information betraktas som uppgiftsfiske. Brottslingar kan exempelvis försöka skaffa nätbankkoder, kreditkortsnummer, lösenord och andra person- och kontouppgifter. Uppgiftsfiske är en typisk form av bedrägeri, och man använder även den engelskspråkiga termen phishing.
Uppgiftsfisket sker i regel per e-post, med textmeddelanden, telefonsamtal eller via sociala medier. Banker och andra leverantörer av finansiella tjänster samt myndigheter och andra behöriga instanser begär inte sådana uppgifter per telefon eller e-post.
Skydda dina uppgifter på följande sätt:
- Ge inte dina person- eller bankuppgifter i telefon, per e-post eller genom kanaler på sociala medier.
- Komplettera eller bekräfta inte dina personuppgifter om du inte litar på den som frågar.
- Klicka inte på länkar du får i textmeddelanden, per e-post eller i sociala medier. Ring inte telefonnummer som ges under tvivelaktiga omständigheter.
- Använd inte dina bankkoder och skriv dig inte in i nätbanken på en annan persons uppmaning.
- Mata inte in dina nätbankskoder eller logga in i din nätbank med en länk du fått genom en tvivelaktig kontakt.
- Se till att du alltid loggar in i nätbanken via din egen banks webbplats. Använd inte en browser (sökmotor) för att hitta din banks nätbank.
- Låt inte någon koppla upp en fjärranslutning till din enhet, om det inte är någon du helt litar på.
Ett investeringsbedrägeri kan bestå av ett attraktivt investeringserbjudande vars objekt exempelvis kan vara en valuta (forex trading), kryptovaluta eller ett derivat (exempelvis optioner) och som ger löfte om en bättre avkastning än genomsnittet. Intressanta investeringsobjekt och erbjudanden sprids bl.a. via internet och sociala medier.
Efter att man har gjort sin investering kan tjänsteleverantören visa en lovande avkastningskurva och locka en att investera ännu mera. Ofta uppstår problemen när man vill sälja investeringen och lösa in sina pengar. Tjänsteleverantören kanske försvinner och slutar svara på kontaktförsöken. Alternativt kan placeraren avkrävas överraskande betalningar eller någon annan prestation innan pengarna kan återbetalas. Placeraren bör förhålla sig försiktigt till överraskande krav på betalning. Sluta genast överföra pengar till tjänsteleverantören, om du misstänker att du blivit lurad.
Innan du fattar investeringsbeslutet finns det skäl att bedöma varför just den här tjänsteleverantören kan erbjuda en bättre avkastning på investeringsobjektet än etablerade och bekanta tjänsteleverantörer. Det lönar sig också att begrunda om du förstår vad investeringsobjektet handlar om. Tidigare kunders beröm i sociala medier och/eller på bolagets webbplats bör bedömas kritiskt – sannolikt är de påhittade. Skaffa omfattande information om bolaget ur olika källor.
Kontrollera tjänsteleverantörens licens
Investeringstjänster får i Finland tillhandahållas av bolag med licens från Finansinspektionen och auktoriserade bolag i andra EES-länder som anmält att de tillhandahåller tjänster i Finland.
Innan du fattar ett investeringsbeslut, lönar det sig alltid att kontrollera på Finansinspektionens webbplats att tjänsteleverantören har licens att verka i Finland eller att bolaget har anmält att det tillhandahåller tjänster i Finland. Det finns därtill skäl att kontrollera varningslistorna på Finansinspektionens webbplats. Tjänsteleverantörer med licens och varningslistorna hittar du på Finansinspektionens webbplats under rubriken Register.
Om möjligt, bör du även se till att bolagets webbplats inte är en klonad kopia av ett pålitligt bolags webbplats. Följande tips kan hjälpa:
- Klicka inte på länkar du fått i sociala medier eller per e-post utan gå till tjänsteleverantörens webbplats genom en licensierad tjänsteleverantörs webbadress.
- Jämför de kontaktuppgifter du fått med kontaktuppgifterna som ges i officiella källor.
- Kontrollera om Finansinspektionens varningslista varnar om det aktuella bolagets falska webbplats dvs. klon.
Följande kännetecken kan tyda på investeringsbedrägerier:
- Tjänsteleverantören saknar licens eller uppvisar ett förfalskat intyg på licens.
- Investeringen låter för bra för att vara sann.
- Investeringserbjudandet kommer genom en överraskande kontakt, ofta från utlandet och en okänd instans.
- Kontakten skyndar på investeringsbeslutet och pressar på dig.
- Investeringserbjudandet är hemlighetsfullt och exklusivt ”endast för dig”, ”begränsat erbjudande”.
- Placeraren uppmanas under olika förevändningar att betala mera.
- Webbplatsen har ingen persons kontaktuppgifter.
- Webbplatsens språkmeny ger Google translates språkmeny, dvs. webbsidorna är i praktiken tillgängliga på alla tänkbara språk.
- Investeringsobjektet är komplicerat eller svårbegripligt.
Med dokumentbedrägerier avses traditionella former av svindlarbrev där offret, exempelvis via e-post eller sociala medier, får ett brev eller meddelande med officiellt utseende. Ofta är det en begäran om hjälp med att överföra ett arv eller andra medel från ett land till ett annat.
Brevets avsändare ber mottagaren ta kontakt och utlovar en betydande belöning för besväret. Innan pengarna kan överföras ombeds mottagaren ofta lämna uppgifter om sig själv. Ofta begär avsändaren att en bestämd summa skickas till honom som ett slags garanti för att den slutliga överföringen av medlen ska kunna genomföras. En sådan summa kan begäras till exempel för att få ett påstått ursprungsintyg på pengarna, för valutaväxling, repatriering av kapital, advokatarvoden eller centralbankscertifikat.
Kärleksbedrägeri är en form av bedrägeri där bedragaren utnyttjar en annan persons känslor och förtroende för att dra ekonomisk eller annan nytta av offret. Den här typen av bedrägerier förekommer ofta i dejtingtjänster, sociala medier och andra diskussionsforum på webben.
Det kan vara svårt att identifiera ett kärleksbedrägeri, eftersom bedragaren ofta är mycket skicklig på att manipulera offrets känslor och förtroende. Om en ny bekantskap på nätet ber om pengar eller lägger fram tvivelaktiga ursäkter, ska du vara på din vakt och noga överväga situationen innan du går med på något.