Kannanotto 7.11.2024 – 3/2024

Vakuutusedustajien markkinointia koskevia ohjeita

Finanssivalvonta suosittaa, että silloin kun vakuutusedustaja, joka harjoittaa muutakin liiketoimintaa kuin Finanssivalvonnan valvomaa liiketoimintaa, ilmoittaa verkkosivuilla, painetussa materiaalissa tai muussa markkinoinnissaan olevansa Finanssivalvonnan rekisteröimä tai valvoma, vakuutusedustaja ilmoittaa myös selkeästi, minkä toiminnan osalta Finanssivalvonta valvoo sitä.

Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan asiamiehen määritelmästä ja vakuutusten tarjoamisesta annetun lain 34 §:n markkinointisäännöksestä seuraa, että asiamies ei saa antaa harhaanjohtavaa kuvaa toimintansa itsenäisyydestä tai riippumattomuudesta.   

Finanssivalvonta suosittaa, että asiamies ilmoittaa toimivansa asiamiehenä viimeistään siinä vaiheessa, kun vakuuttaminen tulee ensimmäisen kerran esille. Asiamiehenä toimiessaan asiamiehen tulisi ilmoittaa edustamansa vakuutuksenantajat ensimmäisessä kontaktissaan mahdolliseen asiakkaaseen. Edustettavien vakuutuksenantajien tulisi käydä selkeästi ilmi kirjallisessa ja sähköisessä markkinointiaineistossa. Ilmoitustavalla ei tulisi hämärtää sitä, että kyseessä on asiamiessuhde.

Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan vakuutusten tarjoamisesta annetun lain 34 §:n 4 momentti ei estä sitä, että asiamies voi harjoittaa ns. imagomarkkinointia, eli se voi markkinoida toiminimeään ja yhdistää siihen myös iskulauseen ja/tai liikemerkin ilman, että se ilmoittaa samalla edustamiaan vakuutuksenantajia tai toimivansa asiamiehenä.

Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan vakuutusmeklarin määritelmän ja meklarilta edellytettävän riippumattomuuden estämättä vakuutusmeklari voi kuitenkin esittää esimerkiksi verkkosivuillaan omia palvelujaan ja asiantuntemustaan markkinoidessaan yleisellä tasolla, tasapuolisesti ja yhtäläisen perusteen mukaan laadittuja katsauksia vakuutusmarkkinoista ja niillä olevista tuotteista.

Sovellettavat lainkohdat

  • Laki vakuutusten tarjoamisesta (234/2018) 5 §, 30 §, 34 §, 57 §