Lausuntopyyntö 2.10.2017 – 4/2017

Vakuutussektorin määräysten ja ohjeiden sekä tiedonkeruulomakkeiden ja niiden ohjeiden muutokset

FIVA 11/01.00/2017

Finanssivalvonta pyytää lausuntoa määräys- ja ohjeluonnoksista sekä tiedonkeruulomakkeista ja niiden ohjeista. Luonnokset ovat luettavissa Finanssivalvonnan internet-sivustolla.

Lausunnolla olevat määräykset ja ohjeet sekä tiedonkeruulomakkeet ja niiden ohjeet:

• VA-taulukot ja VA-ohje
  • VB-taulukot ja VB-ohje
  • VE-taulukot ja VE-ohje
  • VJ-taulukot ja VJ-ohje
  • VK-taulukot ja VK-ohje
  • VM-taulukot ja VM-ohje
  • VN-taulukot ja VN-ohje

Kirjanpitoa, tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevat määräykset ja ohjeet:

• 14/2012 Vakuutusyhtiöt, työeläkevakuutusyhtiöt, vakuutusyhdistykset, vakuutusomistusyhteisöt, kolmannen maan vakuutusyhtiöiden sivuliikkeet ja lailla perustetut eläkelaitokset
  • 15/2012 Eläkekassat ja –säätiöt
  • 16/2012 Sairauskassat ja hautaus- ja eroavustuskassat

• VO-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VO01e, VO01f, VO02e, VO02f
  • VO-tiedonkeruun ohje
  • VS-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VS02, VS03, VS09
  • VS-tiedonkeruun ohje

Lausunnot määräysten ja ohjeiden luonnoksesta pyydämme toimittamaan Finanssivalvonnalle sähköpostitse osoitteeseen
kirjaamo(at)finanssivalvonta.fi viimeistään 25.10.2017 lausuntopyyntölomakkeita käyttäen.

Uudistuksen sisältö

Tilintarkastustilaisuuksista tullaan luopumaan määräyksissä ja ohjeissa mainittujen valvottavien osalta. Muutoksen taustalla on EIOPAn vuoropuheluohjeen noudattaminen yleisen edun kannalta merkittäviin yhteisöihin (PIE-yhteisöt). Ennakkomateriaalin toimittamisvelvollisuus säilyy edelleen, mutta sen toimittamisajankohta on sidottu tilintarkastuskertomuksen luovuttamisajankohtaan. Muiden valvottavien osalta tilintarkastustilaisuudet jatkuvat edelleen. Määräyksistä ja ohjeista johtuvat muutokset on huomioitu VA, VB, VE, VJ, VK, VM ja VN tiedonkeruulomakkeiden palautusviive kohdassa ja tiedonkeruulomakkeiden ohjeissa.

Määräyksistä ja ohjeista 8/2012 Tilintarkastus on siirretty Määräyksiin ja ohjeisiin 4/2015 muutamia määräyksiä, jotka koskevat vakuutusyhtiölain, työeläkevakuutusyhtiöistä annetun lain, vakuutusyhdistyslain, maatalousyrittäjien eläkelain ja merimieseläkelain mukaista tilintarkastajan antamaa tarkastuskertomusta. Määräykset ja ohjeet 8/2012 kumoutuvat näiden määräysten ja ohjeiden voimaantullessa.

Määräyksiin ja ohjeisiin on myös lisätty suositus asiakirjojen toimittamisesta sähköpostitse.

Konekielisten tietojen toimittamista koskevaan määräys- ja ohjekokoelmaan (1/2011) lisätään kaksi uutta tiedonantajatasoa:

• ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön sivuliike (465) ja
  • ulkomaisen ETA-vakuutusyhtiön palvelujen vapaa tarjonta (466)

ETA-sivuliikkeille annetaan määräys ja vapaan tarjonnan toimijoille ohje työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksen (VJ-lomakkeet) ja liikennevakuutuksen (VN-lomakkeet) tietojen toimittamisesta. Uusien tiedonantajatasojen lisääminen aiheuttaa joitain muutoksia myös itse tiedonkeruulomakkeisiin. Tiedonkeruulomakkeet VJ051 ja VN05 koskevat pelkästään ulkomaisia ETA-toimijoita.

Tämän lisäksi liikennevakuutuksen tietolomakkeelle (VN01) lisätään moottoripyörien vakuutuksia koskeva tiedonkeruu.

Kirjanpitoa, tilinpäätöstä ja toimintakertomusta koskevat määräykset ja ohjeet

• 15/2012 Eläkekassat ja – säätiöt
  • 16/2012 Sairauskassat ja hautaus- ja eroavustuskassat
    Määräyksiin ja ohjeisiin on tehty vähäisiä teknisluontoisia muutoksia.

Määräykset ja ohjeet 19/2013, VO-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet, VO-tiedonkeruun ohje, VS-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet ja VS-tiedonkeruun ohje

Määräysten ja ohjeiden 19/2013 ja VO-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeiden ja VO-tiedonkeruun muutosten perustana ovat lakimuutokset. Eläkesäätiölain (1774/1995) 47 e § ja 47 g § kumottiin eläkesäätiölain muuttamisesta annetulla lailla (167/2017). Vakuutuskassalain (1164/1992) 83 k § ja 83 m § kumottiin vakuutuskassalain muuttamisesta annetulla lailla (168/2017). Lakimuutokset tulivat voimaan 1.4.2017.

VS-tiedonkeruu on uusi tiedonkeruu, joka perustuu 1.1.2017 voimaan tulleisiin eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan laskemisesta ja sijoitusten hajauttamisesta annettuun lakiin (315/2015) ja Finanssivalvonnan lain nojalla antamiin määräyksiin ja ohjeisiin (9/2016). Finanssivalvonnan ja eläkelaitosten välisissä keskusteluissa on tullut esiin tarve täsmentää erityisesti VS-tiedonkeruun ohjetta ja tiedonkeruulomakkeita VS02 ja VS03. Tiedonkeruulomakkeen VS09 muutos perustuu työeläkevakuutusyhtiöistä annettuun lakiin (354/1997).

Määräysten ja ohjeiden voimaantulo

Määräykset ja ohjeet sekä tiedonkeruulomakkeet ja niiden ohjeet on tarkoitus saattaa voimaan 31.12.2017.

Lausuntojen julkistaminen

Julkaisemme saamamme lausunnot muutettujen määräysten ja ohjeiden julkistamisen yhteydessä Finanssivalvonnan internet-sivustolla sillä edellytyksellä, että lausunnon antaja ei erikseen kiellä lausunnon julkistamista, ja että Finanssivalvonnan salassapitovelvollisuudesta ei muuta johdu. Samassa yhteydessä julkaistaan palaute siitä, miten lausunnot on otettu huomioon sääntelyn lopullisessa muodossa.

Lisätietoja

Lisätietoja määräyksistä ja ohjeista sekä tiedonkeruulomakkeista ja niiden ohjeista antavat:
Määräykset ja ohjeet 4/2015, 14/2012, 15/2012 ja 16/2012 tilinpäätösasiantuntija Marketta Lindén, puhelin 09 183 5350;
Määräykset ja ohjeet 1/2011, VJ-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VJ011, VJ012, VJ013, VJ031, VJ034, VJ041, VJ051, VJ-tiedonkeruun ohje, VN-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VN01, VN02, VN03, VN05 ja VN-tiedonkeruun ohje johtava matemaatikko Pirkko Welin-Siikaluoma, puhelin 09 183 5533;
Määräykset ja ohjeet 19/2013, VO-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VO01e, VO01f, VO02e, VO02f, VO-tiedonkeruun ohje, VS-tiedonkeruun tiedonkeruulomakkeet VS02, VS03, VS09 ja VS-tiedonkeruun ohje riskiasiantuntija Johanna Korhonen, puhelin 09 183 5541

Liitteet

Liite 1 Määräykset ja ohjeet 4/2015 Vakuutusmarkkinoilla toimivan yhteisön valvonta-asiakirjojen toimittaminen Finanssivalvonnalle -luonnos

Liite 2 Määräykset ja ohjeet 1/2011 Vakuutusmarkkinoilla toimivan yhteisön konekielisten valvontatietojen toimittaminen Finanssivalvonnalle –luonnos