Valvottavatiedote 1.11.2024 – 68/2024

SFDR-kyselyn tulokset koskien kestävyyteen liittyvien tietojen antamista rahoituspalvelusektorilla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/2088 kestävyyteen liittyvien tietojen antamisesta rahoituspalvelusektorilla (jäljempänä SFDR-asetus) soveltaminen alkoi pääosin 10.3.2021 ja siihen liittyvän Euroopan komission delegoidun asetuksen (EU) 2022/1288 (jäljempänä komission SFDR delegoitu asetus) soveltaminen alkoi 1.1.2023.1Euroopan valvontaviranomaiset ovat julkaisseet konsolidoidun Q&A:n2 SFDR-sääntelyn soveltamisesta.

Finanssivalvonta toteutti keväällä 2024 kestävyyteen liittyvien tietojen antamiseen liittyvän kyselyn henkivakuutusyhtiöille (8 kpl), yli 100 vakuutetun lisäeläkesäätiöille ja -kassoille (9 kpl), luottolaitoksille (9 kpl sis. 3 pankkiryhmää), rahastonhoitajille (39 kpl), sijoituspalveluyrityksille (38 kpl) ja vakuutusmeklareille (98 kpl). 

Kyselyn tarkoituksena oli selvittää, miten Finanssivalvonnan valvottavat noudattavat SFDR-asetuksen mukaisia tiedonantovelvoitteita. Kyselyn vastauksia käytettiin myös raportoinnissa Euroopan valvontaviranomaisille SFDR-asetuksen 18 artiklan mukaista kertomusta varten. Katso Finanssivalvonnan valvottavatiedote 1.11.2024 – 67/2024, josta löytyy hyviä käytänteitä sääntelyn soveltamisesta.

Merkittävimmät havainnot

Vastausten perusteella Finanssivalvonta kiinnittää valvottaviensa huomiota seuraaviin kohtiin:

  • Yhtiöillä, jotka vastasivat huomioivansa sijoituspäätösten pääasialliset haitalliset vaikutukset kestävyystekijöihin (jäljempänä PAI-ilmoitus3), oli puutteita seuraavissa kohdissa:
    • Jotkut yhtiöt eivät olleet julkaisseet verkkosivuillaan sääntelyn edellytysten mukaista PAI-ilmoitusta.
    • PAI-ilmoitus sisälsi myös muiden yhtiöiden tietoja, vaikka tiedot tulee antaa finanssimarkkinatoimijakohtaisesti.

  • Osa niistä yhtiöistä, jotka vastasivat, etteivät ota huomioon sijoituspäätösten haitallisia vaikutuksia kestävyystekijöihin, eivät ole julkaisseet verkkosivuillaan sääntelyn edellyttämää ilmoitusta syistä, miksi ne eivät tee näin. Tämä koski niin finanssimarkkinatoimijoita kuin rahoitusneuvojia.

  • Osa yhtiöistä ei tunnistanut, että ne ovat SFDR-sääntelyn mukaisia rahoitusneuvojia, joihin SFDR-sääntely soveltuu:
    • Osa toimilupansa nojalla sijoitusneuvontaa tarjoavista sijoituspalveluyrityksistä vastasi virheellisesti, etteivät ne ole rahoitusneuvojia.
    • Osa vakuutusmeklareista ei tunnistanut olevansa SFDR-sääntelyn piirissä. Vakuutusmeklarit katsotaan sääntelyn tarkoittamiksi rahoitusneuvojiksi silloin, kun ne tarjoavat sijoitusvakuutuksia ja vakuutusmeklarilla on palveluksessaan yli kolme henkilöä. Sijoitusvakuutusten tarjoamiseksi katsotaan kaikki sijoitusvakuutuksiin liittyvä vakuutusmeklarin toiminta, kuten vakuutusten hoitaminen valtakirjalla.

Tarkemmat tiedot vastauksista löytyvät liitteenä olevasta raportista koskien SFDR-asetuksen 3, 4 ja 5 artiklojen soveltamista.

Jatkotoimet

Valvottavien tulee huomioida Finanssivalvonnan esiin nostamat havainnot ja ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin mahdollisten puutteiden korjaamiseksi.

Lisätietoja antavat

  • Luottolaitokset, sijoituspalveluyritykset: Riitta Seppä, johtava valvoja, riitta.seppa(at)finanssivalvonta.fi
  • Rahastonhoitajat: Anna Mäkipeska, vanhempi valvoja, anna.makipeska(at)finanssivalvonta.fi
  • Vakuutusmeklarit: Antti Lampinen, vanhempi valvoja, antti.lampinen(at)finanssivalvonta.fi
  • Henkivakuutusyhtiöt ja yli 100 vakuutetun lisäeläkesäätiöt ja -kassat: Marketta Lindén, johtava asiantuntija, marketta.linden(at)finanssivalvonta.fi

Liite

Raportti (pdf)

 

1Komission delegoitu asetus (EU) 2022/1288 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2019/2088 täydentämisestä teknisillä sääntelystandardeilla, joissa täsmennetään ”ei merkittävää haittaa” -periaatteeseen liittyvien tietojen sisällön ja esitystavan yksityiskohdat, kestävyysindikaattoreihin ja haitallisiin kestävyysvaikutuksiin liittyvien tietojen sisältö, menetelmät ja esitystapa sekä ympäristöön tai yhteiskuntaan liittyvien ominaisuuksien ja kestä-vien sijoitustavoitteiden edistämiseen liittyvien tietojen sisältö ja esitystapa ennen sopimuksen tekemistä annettavissa asiakirjoissa, verkkosivustoilla ja määräaikaiskatsauksissa
2Consolidated questions and answers (Q&A) on the SFDR (Regulation (EU) 2019/2088) and the SFDR Delegated Regulation (Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288) 
3PAI = Principal Adverse Impact