5. Kaupankäynnin valvonta

Arvopaperimarkkinoiden toimivuus edellyttää, että sijoittajat voivat luottaa markkinoihin ja niillä toimiviin osapuoliin. Väärinkäytökset, kuten sisäpiiritiedon väärinkäyttö ja markkinoiden manipulointi, rapauttavat tätä luottamusta ja ovat sen vuoksi kiellettyjä markkinoiden väärinkäyttöasetuksessa (MAR). Kaupankäynnin valvontatiimimme tutkii epäilyttävät tapahtumat ja mahdolliset väärinkäytökset arvopaperimarkkinoilla.

Valvonta vuonna 2023 ja painopisteitä vuodelle 2024

Kaupankäynnin valvonta on monen toimijan muodostama kokonaisuus. Finanssivalvonnan ohella keskeisiä toimijoita ovat muun muassa markkinoiden ylläpitäjät kuten pörssit sekä pankit ja sijoituspalveluyritykset, jotka osallistuvat rahoitusvälineitä koskevien toimeksiantojen vastaanottamiseen, välittämiseen tai toteuttamiseen. Näillä toimijoilla on MAR:n mukainen velvollisuus toimittaa Finanssivalvonnalle viipymättä ns. STOR-ilmoitus (Suspicious Transaction and Order Report) sellaisista toimeksiannoista ja liiketoimista, joissa voi olla kyse sisäpiirikaupoista tai markkinoiden manipuloinnista tai näiden yrityksestä1. Vuonna 2023 vastaanotimme 213 STOR-ilmoitusta, mikä on hieman enemmän kuin aiempina vuosina (ks. kuvio 2). STOR-ilmoituksista kaksi kolmasosaa oli peräisin suomalaisilta toimijoilta ja kolmasosa ulkomaisilta toimijoilta toisten kansallisten arvopaperimarkkinavalvojien Finanssivalvonnalle välittäminä.

Kuvio 2. Finanssivalvonnalle toimitetut STOR-ilmoitukset vuosina 2017–2023

STOR_ilmoitukset_2017_2023.png

Lähde: Finanssivalvonta.

STOR-ilmoitusten lisäksi kenellä tahansa markkinatoimijalla, esimerkiksi piensijoittajalla, on mahdollisuus toimittaa väärinkäytösepäilyjä (nk. whistleblowing-järjestelmä) tai vapaamuotoisia markkinahavaintoja Finanssivalvonnalle2. Tällaisia havaintoja tai epäilyjä sisäpiiritiedon väärinkäytöstä, markkinoiden manipuloinnista tai johtohenkilöiden liiketoimista vastaanotimme vuonna 2023 yhteensä 18 kappaletta.

Tutkimme markkinatoimijoiden meille toimittamat ilmoitukset potentiaalisista markkinoiden väärinkäytöksistä sen lisäksi, että seulomme ja analysoimme tällaisia tapahtumia hyödyntäen omia valvontajärjestelmiämme ja -menettelyitämme. Tarkemmassa tutkinnassa hyödynnämme erityisesti kaupparaportointitietoja3 sekä muuta yksityiskohtaista valvonta-aineistoa ja hankimme tarvittaessa lisätietoja asian tai epäilyn selvittämiseksi (ks. kuvio 3). Finanssivalvonta järjesti loppuvuodesta taloustoimittajille tilaisuuden, jossa yhtenä aihealueena esittelimme markkinoiden väärinkäytösvalvontaa (esitysmateriaali).

Kuvio 3. Väärinkäytöstutkinnassa yhdistellään ja analysoidaan dataa eri tietolähteistä

Kuvio_3_datalahteet.jpg

Lähde: Finanssivalvonta.

Vuonna 2023 tutkimme Finanssivalvonnassa yhteensä lähes kaksisataa arvopaperimarkkinoiden kaupankäyntiin ja tiedonantovelvollisuuteen liittyvää valvontatapausta, mikä on 50 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Valtaosa tutkituista tapauksista koski kaupankäyntiä ja erityisesti epäilyä sisäpiiritiedon väärinkäytöstä. Tutkittujen tapausten määrän kasvun taustalla on muun muassa Finanssivalvonnan valvontaprosessien ja -menetelmien kehittyminen erityisesti sisäpiiritiedon väärinkäytön tutkinnassa.

Kaupankäynnin valvonnassa olemme havainneet aiempaa enemmän viivästyksiä johtohenkilöiden liiketoimien ilmoittamisessa4. Ilmoitukset ovat tärkeä sijoittajainformaation lähde, ja johtohenkilöiden kaupankäyntiä koskevilla velvoitteilla ja rajoituksilla on tarkoitus edistää luottamusta markkinoihin. Finanssivalvonta määräsi alkuvuodesta 2024 listayhtiön entiselle hallituksen jäsenelle seuraamusmaksun kaupoista suljetun ajanjakson aikana5.

Markkinoiden manipuloinnin valvonnassa painotimme vuonna 2023 erityisesti näennäiskauppoja ja kaupankäyntiä, jossa rahoitusvälineen kurssiin vaikutetaan toistuvasti pienillä kaupoilla. Näennäiskaupoista kirjoitimme muun muassa Markkinat-tiedotteessa kiinnittääksemme kaupankävijöiden huomiota siihen, minkälaiset kaupat voivat olla näennäiskauppoja ja siten kiellettyä markkinoiden manipulointia6. Lisäksi kartoitimme sijoituspalvelun tarjoajien käytänteitä ja kaupankäynnin valvonnan järjestämistä. Jatkamme valvonnan suuntaamista näiden teemojen parissa myös tänä vuonna.

Kuvio 4. Finanssivalvonnan tutkimat sisäpiiritiedon väärinkäyttöä ja markkinoiden manipulointia koskevat valvontatapaukset vuosina 2017–2023

Kuvio_4_vaarinkaytto_manipulointi2.png

Lähde: Finanssivalvonta.

Mikäli tutkinnan lopputulemana on syytä epäillä sisäpiiritiedon väärinkäyttöä, markkinoiden manipulointia tai muuta MAR:n mukaista rikettä, puutumme asiaan joko hallinnollisin seuraamuksin tai tekemällä tutkintapyynnön poliisille, jos meillä on syytä epäillä rikosta.

Seuraamme sääntelyyn liittyvien uudistusten etenemistä (esim. Listing Act ja Markets in Crypto-Assets Regulation, MiCA) ja pyrimme kertomaan tulevista muutoksista ja niiden vaikutuksista Markkinat-tiedotteella.

Lisätietoja antavat

  • Hermanni Teräväinen, vanhempi valvoja, hermanni.teravainen(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5346
  • Sari Helminen, toimistopäällikkö, sari.helminen(at)finanssivalvonta.fi tai puhelin 09 183 5264



1 Markkinoiden väärinkäytön estämistä ja havaitsemista koskeva ilmoitusvelvollisuus - Liikkeeseenlaskijat ja sijoittajat - www.finanssivalvonta.fi
2 Väärinkäytösepäily - Meistä - www.finanssivalvonta.fi
3 Kaupparaportointi - Raportointi - www.finanssivalvonta.fi
4 Johtohenkilöiden liiketoimet ja suljettu ikkuna - Liikkeeseenlaskijat ja sijoittajat - www.finanssivalvonta.fi
5 Listayhtiön entiselle hallituksen jäsenelle seuraamusmaksu liiketoimikiellon rikkomisesta - 2024 - www.finanssivalvonta.fi
6 Näennäiskaupat kiellettynä markkinoiden manipulointina - Markkinat-tiedote 1/2023 – 25.5.2023 - www.finanssivalvonta.fi