Tillsynsmeddelande 1.11.2024 – 68/2024

Resultaten av SFDR-enkäten om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn

Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn (nedan SFDR-förordningen) började i huvud­sak tillämpas den 10 mars 2021 och den därtill relaterade kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1288 (nedan kommissionens delegerade SFDR-förordning) började tillämpas den 1 januari 2023. 1De europeiska tillsynsmyndigheterna har publicerat en konsoliderad Q&A2 om tillämpningen av SFDR-regleringen.

Finansinspektionen genomförde på våren 2024 en enkät om lämnandet av hållbarhetsrelaterade upplysningar bland livförsäkringsbolag (8 st.), tilläggspensionsstiftelser och -kassor med över 100 försäkrade (9 st.), kreditinstitut (9 st. inkl. 3 bankgrupper), fondförvaltare (39 st.), värdepappers­företag (38 st.) och försäkringsmäklare (98 st.). 

Syftet med enkäten var att utreda på vilket sätt Finansinspektionens tillsynsobjekt följer skyldig­heterna att lämna upplysningar enligt SFDR-förordningen. Enkätsvaren användes även i rapporteringen till de europeiska tillsynsmyndigheterna för den rapport som ska lämnas enligt artikel 18 i SFDR-förordningen. Se Finansinspektionens tillsynsmeddelande 1.11.2024 – 67/2024, vilket innehåller god praxis för tillämpandet av regleringen.

De viktigaste observationerna

Utifrån svaren gör Finansinspektionen tillsynsobjektens uppmärksamma på följande punkter:

  • De bolag som svarade att de beaktar sina investeringsbesluts huvudsakliga negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer (nedan PAI-redogörelse3) uppvisade brister i fråga om följande punkter:
    • Vissa av bolagen hade inte publicerat en PAI-redogörelse enligt förutsättningarna i regleringen på sin webbplats.
    • PAI-redogörelsen innehöll även upplysningar om andra bolag, fastän upplysningar­na ska ges per finansmarknadsaktör.

  • En del av de bolag som svarade att de inte beaktar sina investeringsbesluts huvudsakliga negativa konsekvenser för hållbarhetsfaktorer hade inte publicerat några skäl till att de inte publicerat en PAI-redogörelse enligt regleringen på sin webbplats. Detta gällde både finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare.

  • Vissa bolag uppfattade inte att de var finansiella rådgivare enligt SFDR-regleringen och på vilka SFDR-regleringen ska tillämpas:
    • En del av värdepappersföretagen svarade felaktigt att de inte är finansiella rådgivare, fastän de enligt sitt verksam­hets­tillstånd tillhandahåller investeringsrådgivning.
    • En del av försäkringsmäklarna hade inte uppfattat att de omfattas av SFDR-regleringen. Försäkringsmäklare betraktas som finansiella rådgivare enligt regle­ringen i de fall då de tillhandahåller investeringsförsäkringar och försäkringsmäk­laren har över tre anställda. Som tillhandahållande av investeringsförsäkringar betraktas försäkringsmäklarens all verksamhet relaterad till investeringsförsäkringar, t.ex. skötsel av försäkringsärenden med fullmakt.

Närmare information om svaren finns i den bifogade rapporten angående tillämpningen av artiklarna 3, 4 och 5 i SFDR-förordningen.

Fortsatta åtgärder

Tillsynsobjekten ska beakta de observationer som Finansinspektionen lyfter fram och vidta nödvändiga åtgärder för att korrigera eventuella brister.

Närmare upplysningar lämnas av

  • Kreditinstitut, värdepappersföretag Riitta Seppä, ledande övervakare, riitta.seppa(at)fiva.fi
  • Fondförvaltare: Anna Mäkipeska, senior övervakare, anna.makipeska(at)fiva.fi
  • Försäkringsmäklare: Antti Lampinen, senior övervakare, antti.lampinen(at)fiva.fi
  • Livförsäkringsbolag och tilläggspensionsstiftelser och -kassor med över 100 försäkrade: Marketta Lindén, ledande specialist, marketta.linden(at)fiva.fi

Bilaga 

Rapport


1Kommissionens delegerade förordning (EU) 2022/1288 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/2088 vad gäller tekniska standarder för tillsyn som specificerar innehållet i och presentationen av information med avseende på principen om att inte orsaka betydande skada, och som specificerar innehållet i, metoderna för och presentationen av information med avseende på hållbarhetsindikatorer och negativa konsekvenser för hållbar utveckling, samt innehållet i och presentationen av information med avseende på främjande av miljörelaterade eller sociala egenskaper och mål för hållbar investering i upplysningar som lämnas innan avtal ingås, på webbplatser och i regelbundna rapporter
2Consolidated questions and answers (Q&A) on the SFDR (Regulation (EU) 2019/2088) and the SFDR Delegated Regulation (Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1288) 
3PAI = Principal Adverse Impact