Temabedömningen: Utrymme för förbättring i rapporteringen av kostnaderna för investeringstjänster och investeringsprodukter till kunder
Finansinspektionen genomförde 2022 en temabedömning av rapporteringen av kostnader för investeringstjänster och investeringsprodukter till kunder. Temabedömningen var ett led i en gemensam tillsynsåtgärd som samordnades av Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (ESMA).
Kunder ska minst en gång om året få information om de totala faktiska kostnaderna för sina investeringstjänster och investeringsprodukter och kostnadernas inverkan på avkastningen (s.k. ex-post kostnadsrapportering). Dessutom ska företaget på kundens begäran specificera kostnaderna i detalj.
Syftet med temabedömningen var att bedöma om kreditinstitut som tillhandahåller investeringstjänster och värdepappersföretag (nedan företag) uppfyller sin informationsskyldighet i kundrapporteringen av:
- kostnader och avgifter samt
- arvoden (incitament) som de tagit emot av andra företag, till exempel försäljningsprovisioner från fonder.
I temabedömningen deltog åtta företag som besvarade en skriftlig enkät och överlämnade sina kunders kostnadsrapporter till Finansinspektionen för bedömning.
Enligt Finansinspektionen uppfyllde sätten som kostnaderna presenterades på i huvudsak de lagstadgade kraven, trots att olika företag presenterade kostnaderna på olika sätt.
Kostnadsrapporteringen kunde förbättras framförallt enligt följande:
- Finansinspektionen rekommenderar att företagen rapporterar de årliga kostnaderna snabbare, senast tre månader efter rapporteringsperiodens slut.
- Företagen skulle informera kunden om möjligheten att få en närmare uppdelning av kostnaderna om företaget rapporterar kostnaderna för investeringstjänster som en summa och investeringsprodukter som en summa.
- Största delen av företagen har orsak att förbättra sin rapportering när det gäller beskrivningar av kostnadsfluktuationer och kostnadernas inverkan på avkastningen.
- En del av företagen har orsak att precisera sina extra tjänster i anslutning till incitament.
- Företagen hade inte tillräckliga interna riktlinjer för kostnadsrapportering och/eller incitament. Även om företaget hade riktlinjer för kostnadsrapportering, var det inte alltid klart vilka kostnader som rapporteras till kunden.
Enligt observationerna i bedömningen krävs åtgärder av alla åtta bolag. Finansinspektionen kommer att följa upp genomförandet av åtgärderna. Finansinspektionen förutsätter att även andra aktörer som tillhandahåller investeringstjänster beaktar observationerna och synpunkterna i Finansinspektionens tillsynsmeddelande samt vidtar nödvändiga åtgärder.
Finansinspektionen rapporterar sina observationer och slutsatser till ESMA som ett led i den gemensamma tillsynsåtgärden avseende kostnadsrapportering. ESMA kan i ett senare skede utfärda ytterligare vägledning i frågan till företag eller till de nationella tillsynsmyndigheterna.
Närmare upplysningar lämnas av
- Merja Junnonen, jurist, tfn 09 183 5554 eller merja.junnonen(at)fiva.fi
- Esa Pitkänen, ledande expert, tfn 09 183 5248 eller esa.pitkanen(at)fiva.fi
- Riitta Seppä, ledande expert, tfn 09 183 5027 eller riitta.seppa(at)fiva.fi
Bilaga
*Bilaga har ändrats på den 15.2.2023